Elektron.no Mailservere

Information for kunder som har e-post som tillhørt Nittedalsnettet gå til http://www.nittedalsnettet.no for opsett

Informasjon for kunder om Elektrons Exchange (eller Zimbra) kunder

Vår mailtjeneste tilbyr webmail. Denne finner du på https://mail.elektron.no. Skriv inn hele e-post adressen din og passordet. Webmailen virker uansett hvor du er iverden. Om du har et domene hos oss og henter e-post hos oss med vanlig e-post program (Outlook osv) må du også angi innkommende og utgående postserver:

Kontotype "Microsoft Exchange Activesync"
Innkommende/Utgående postserver:
mail.elektron.no

Brukes IMAP og SMTP skall port før smtp settes till 587 om TLS eller SSL ikke er i bruk. Om du huker i "Bruk TLS/SSL" kan standard feltet anges.

Om du ikke er tilknyttet vårt bredbånd, skal du i utgangspunktet sette opp utgående e-postserver i henhold til hvilket bredbånd du er tilknyttet. Gå på internettleverandørens hjemmesider og se etter support/kundestøtte/kundeservice og e-post oppsett.

Hva stopper vi av spam? Vi har et spamfilter som bruker bland annat grelisting, “bayesian filter” og olika externa kæller for å finne ut hva som er spam. For å unngå at vi fjerner e-post som kanskje ikke er spam, merker vi det som spamfilteret gir lavest karakter (jo lavere, jo mindre sjanse for at det er spam). Vi har også satt filteret litt konservativt, så noen meldinger vil snike seg inn uten å bli merket. Det som oppnår høy karakter (veldig “spammy”) blir fjernet helt. Du kan se hva som skjer om du leser meldingshodene.

Den eneste legitime e-posten vi fjerner, er såkalt “opt-in bulk e-mail”. Mye av disse e-postene blir fjernet sammen med annen spam. Om du ønsker å motta slik e-post, foreslår vi at du oppretter en andre e-post adresse på Yahoo, Gmail eller Hotmail som du bruker når du registrerer deg på nettsteder som sender masse bulk e-post til sine kunder.

I tillegg har vi en del andre filtre som avviser e-post lenge før spamfilteret vårt sjekker e-posten. Når en melding blir avvist vil den sendende e-postserveren sende en feilmelding tilbake til den som har sendt meldingen. Dette er bedre enn om vi skulle motta spam og så bare kaste den. Spammerne ser normalt aldri disse meldingene om at e-posten er avvist, men en normal sluttbruker vil umiddelbart få beskjed, og kan ta kontakt med sin e-post server administrator for å finne ut av hva feilen er. Noen e-postservere er feilkonfigurert, og da kan dette oppstå.

Det finnes noen ganske få epost-servere som ikke oppfatter når en en annen server avviser deres e-post. Disse vil fortsette å forsøke å sende lenge, og ikke sende melding til den som har sendt meldingen. Eller sende melding til senderen leeenge etterpå. Om din server er slik, bør du ta kontakt med de som driver den og be dem om å konfigurere den riktig, eller bytte programvare om det ikke går.